The secrets of the ?Forest?: Tourist images of Puerto Patriada (Argentine Patagonia)

Carolina Flavia Crespo

This article proposes debates ?from an anthropological approach which combines fieldwork with the study of documents from state archives and other sources? about how images and secrecy practices interplay in the pleasure economy and attractiveness disseminated by the tourism device in Puerto Patriada, Chubut province ?Argentine Patagonia. It examines the way in wich, through gaze framing and secrecy formulas consttructed and disseminated by tourist policies in Puerto Patriada, the contradictions of the capitalist system are recodified, new and old ways of understanding the term ?natural? not only as a material fact but also a moral one are expressed, and pedagogies of ordering and intervention in the space, resources, and subjects are shaped according to this new model of development. Also, it will reflect upon how these ?gazes? and their vanishing points were configured and redefined. RESUMENEste trabajo se propone discutir -desde una aproximación antropológica que combina trabajo de campo con relevamiento de documentos de archivos estatales y otras fuentes?cómo interjuegan imágenes y prácticas de secrecía en la economía del placer y la atractividad propagada por el dispositivo turístico en Puerto Patriada, provincia de Chubut ?Patagonia Argentina. Examina la forma en que mediante encuadres de la mirada y fórmulas de secrecías elaboradas y propagadas en las políticas turísticas en Puerto Patriada se recodifican las contradicciones del sistema capitalista, se plasman nuevas y viejas formas de comprender ?lo natural? como un hecho no solo material sino también moral y se procuran conformar pedagogías de ordenamiento e intervención en el espacio, los recursos y los sujetosacordes con este nuevo modelo de desarrollo. Asimismo reflexiona sobre cómo se fueron configurando y redefiniendo esas ?miradas? y sus puntos de fuga.

Nelson Garcia Reinoso,David Reinaldo García Moreira,Yomara Quintero Ichazo
The objective of this research was to characterize the Colombian demand based on the consumption of tourism products and services, assessment, satisfaction and positioning that the Planning Zone 1 and the province of Pichincha of Ecuador occupy. The meth... ver más

María Belén González,Alexandra Sapoznikow,Mirtha Noemi Lewis     Pág. 46 - 59
El turismo de naturaleza ha tenido gran crecimiento en las últimas décadas. En Península Valdés, Argentina, Patrimonio Natural de la Humanidad, el turismo constituye una de las principales actividades económicas de la región basada en el avistaje de faun... ver más