Biotechnology applied to aquaculture. I. Classic biotechnologies applied to the reproduction of cultivated species.

N. F. Díaz
R. Neira

Beginning with a differentiation of what is considered classical biotechnologies, we review in this paper their application to the reproduction of cultivated species. Reproductive maturity control, fertility control, genetic sex control, and progenies sex ratio, are areas where the application of biotechnologies can increase productive capacity. Contributions made by different players regarding the application of biotechnologies of a physiological and/or genetic nature mainly infish and mollusks have been analyzed. The feasibility of applying these techniques has been demonstrated in a wide range of species, mainly fish and mollusks, as well as cultured species in Chile. Many of these biotechnologies can be industrially applied, especially in salmon culture, and it is expected that in thefuture, these technological strategies be applied also to other species, as long as results of research and technological transference are developed. Chile has a great potential to produce fish and mollusks, soit is extremely important to boost development and research projects related to this field. A partir de una distinción respecto a lo que se consideran biotecnologías clásicas, se revisa en este artículo, su aplicación a la reproducción de especies cultivadas. Se establecen los desafíos que implica el control de la maduración reproductiva, el control de la fertilidad, el control del sexo genético y de la proporción de sexos en las progenies, como áreas en las que la aplicación de biotecnologías puede contribuir a incrementar la capacidad productiva. Se analiza las contribuciones de diversos autores en aplicar biotecnologías de naturaleza fisiológica y/o genética en dichasáreas, principalmente en peces y moluscos. La factibilidad de aplicación de estas técnicas se ha demostrado en una amplia gama de especies, principalmente en peces y moluscos, como asimismo en especies cultivadas en Chile. Varias de estas biotecnologías tienen plena aplicación industrial, sobre todo en salmonicultura, siendo esperable que en el futuro se consolide la aplicación de estas estrategias tecnológicas en otras especies, en tanto se desarrolle la investigación y la transferencia tecnológica de los resultados. Teniendo Chile un gran potencial de producción de peces y moluscos, resulta de primordial importancia fomentar la realización de proyectos de investigación y desarrollo, relacionados con estas materias.