Effect of the flooding period on the development of avocado (Persea americana) root rot caused by Phytophthora cinnamomi.

X. Besoain
C. Arenas
E. Salgado
B.A. Latorre

Root rot of avocado trees(Persea americana Mill) caused by Phytophthora cinnamomi Rands is the most destructive diseaseaffecting avocado trees worldwide. It is often associated to clay type of soils where prolonged saturationperiods may often occur. The objectives of this study were to identify the species of Phytophthoraassociated to the root rot of avocado trees in Chile, and to study the effect of soil saturation periods ondisease development. All isolates of Phytophthora obtained were identified as P. cinnamomi based oncolony morphology and mycelium, sporangia and oospore characteristics. P. cinnamomi types A1 andA2 were identified. Regardless of the saturation period, inoculated avocado trees cv. Mexicola developedwilting, leaf chlorosis, leaf necrosis and defoliation. Inoculated plants had significant (p < 0.05) fewerleaves and lower leaf area per plant relative to non-inoculated plants. Furthermore, growth and trunkdiameter were also significantly (p < 0.05) reduced on inoculated plants. Aerial symptoms were alwaysassociated to root rot and diseased plants eventually died. Saturation periods (soil matric potential = 0)every two weeks for 12, 24, 48 or 96 h resulted in 12.1 to 62.5% root rot on avocado cv. Mexicola. Alinear regression best fit the relationship between the length of the saturation period and root rot incidencewith Y= 24.5 + 0.89X (R2 = 0.86, p = 0.05) and Y = 2.20 + 0.16X (R2 = 0.66, p = 0.19) for inoculatedand non-inoculated avocado trees, respectively. Based on these results, soil saturation periods of 24 hwere enough to induce a 50% root rot on avocado cv. Mexicola. Despite the limitations to extrapolatethese results to commercial conditions, repeated soil saturation periods higher than 24 h should beconsidered highly inductive to avocado root rot caused by P. cinnamomi under field conditions. La tristeza del palto (=aguacate) (Persea americanaMill), causada por Phytophthora cinnamomi Randsocurre muy a menudo en huertos ubicados ensuelos arcillosos y saturados por periodosprolongados. Este trabajo tuvo el propósito decaracterizar e identificar la especie de Phytophthoraasociada a la tristeza del palto en Chile y de estudiarel efecto de la saturación (potencial mátrico = 0)del suelo sobre el desarrollo de esta enfermedad.Los aislamientos obtenidos correspondieron a P.cinnamomi, identificándose las razas A1 y A2.Paltos inoculados del cultivar Mexicola,independientemente del manejo del agua del suelo,desarrollaron marchitez, clorosis, necrosis foliary tuvieron un significativo (p < 0,05) menorcrecimiento, inferior número hojas y una reducidasuperficie foliar respecto de los testigos sin inocular.Los síntomas aéreos estuvieron siempre asociadoscon la presencia de pudrición parcial o total de lasraíces, lo que eventualmente provocó muerte deplantas. Los ciclos de inundación realizadosquincenalmente por 12, 24, 48 o 96 h tuvieron unefecto estadísticamente significativo (p <0,001)en el desarrollo de esta enfermedad en paltos delcultivar Mexicola inoculados con P. cinnamomi,los que desarrollaron entre 12,1 y 62,5% depudrición radical, con relación a plantas igualmenteinundadas sin inocular. La relación entre el tiempode inundación y la incidencia de pudrición radicalobtenida por regresión lineal fue igual a Y = 24,5+ 0,89X (R2 = 0,86; p = 0,05) e Y = 2,20 + 0,16X(R2 = 0,66; p = 0,19) en paltos inoculados y sininocular, respectivamente. De acuerdo con estosresultados repetidos periodos de inundación por24 h serían suficientes para producir un 50% depudrición radical. En consecuencia, y a pesar delas limitaciones que pudieran existir para librementeextrapolar estos resultados a las condiciones decampo, es posible concluir que las inundacionesreiteradas y frecuentes del suelo, por periodosiguales o superiores a 24 h, son conductivas a unsevero desarrollo de tristeza del palto, causada porP. cinnamomi.